Sayangi Jantung Kita



SISTEM JANTUNG


Jantung merupakan organ yg berfungsi untuk mengepam darah melalui saluran darah dengan denyutan yg sekata dan berulang-ulang.Ia seumpama sebuah mesin dalam badan kita.

Saiz jantung yg normal adalah kira2 besar sedikit drpd buku ruas kita dan kadar denyutan jantung yg normal ialah 100,000 kali sehari.

Ia bertanggungjawab utk menghantar darah ke bhgian2 badan serta membekalkan oksigen dan nutrien yg diperlukanoleh badan, pada masa yg sama ia mengepam darah yg mengandungi karbon dioksida ke paru2 untuk dihembus keluar dari badan.----> ini kitaran yg berulang.

dan kerana itu...adalah tdk mudah kan bagi seseorng utk mengekalkan fungsi jantung yg sihat sepanjang hayatnya.

Pada zaman sains dan teknologi sekarang ini, satu penyakit yg kerap menyerang adalah PENYAKIT KARDIOVASKULAR....

Walaupun x terdapat sebarang kesimpulan mengenai punca2 penyakit jantung dari bidang perubatan , namun 6 punca berikut adalah mungkin faktor utamya..



PUNCA-PUNCA


1. Tahap kolestrol yg tinggi

Apabila kolestrol buruk dikenali sebagai Low density Lipoprotein (LDL) berkumpul dalam saluran darah, ia akan mempercepatkan pembentukan ketulan darah, menyebabkan saluran darah tersekat dan seterusnya menghalang pengaliran darah ke seluruh badan.

2. Tekanan darah tinggi

keadaan ini akan meningkatkan beban jantung di mana ia memerlukan lebih tenaga untuk mengepam darah keseluruh badan.


3. Diabetis

Kebarangkalian bagi pesakit diabetes utk menghidap penyakit jantung adalah lebih tinggi.


4. Berat badan yang berlebihan
mereka yg mengalami masalah obesiti lebih mudah untuk menghidap penyakit jantung. berdasarkan kajian yg telah dijalankan, seseorng dapat mengawal berat badan dgn mengamalkan pemakanan yg sihat dan senaman yg bersesuaian sptri berjalan-jln di taman atau menaikin tangga.



5. Amalan merokok dan pengambilan minuman beralkohol.

Merokok membahayakan jantung dimana nikotin dan bahan2 beracun akan merosakkan saluran darah dan menyebabkan retak.ia mengakibatkan kolestrol mudah terkumpul dalam darah.
----> pengambilan miniman beralkohol menyebabkan tekanan darah meningkat malahan boleh menyebabkan cardiac arrhythmia (keadaan yg berkaitan dengan kadar denyutan jantung).






~~oleh itu...sayangi jantung anda~~
tapi....semua ini..insyallah boleh diatasi sekiranya anda menggunakan PREMIUM BEAUTIFUL, secara berdisiplin...bermulalah kepada kehidupan yg lebih sihat...untuk anda dan keluarga tentunya....

DAPATKAN PREMIUM BEAUTIFUL ANDA SEKARANG !!!!

call/sms : 0136693984




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...